2014. március 24., hétfő

Meg sem állunk Rióig! - Interjú Sztankovics Annával

      
www.eumozaik.hu
Az úszás, szinte születése napjától az élete szerves részét képezi. Hajnali ötkor kel, reggeli edzésre megy, majd az iskola után újra az uszodába vezet útja. Úszókarrierje rengeteg áldozattal jár, ám minden fáradságért elégtételt nyújt számára, amikor medencébe száll. Első ifjúsági Európa Bajnokságán rögtön egy arannyal és egy ezüsttel térhetett haza. Többszörös magyar bajnok és 2012-ben 16 évesen ott volt a Londonban rendezett Olimpiai játékokon is! Az új úszógeneráció egyik legkiemelkedőbb tehetségével, Sztankovics Annával beszélgettem!

     Mára tucatnyi érem, elismerés és siker köthető a nevedhez, de beszélgessünk       egy kicsit a         kezdetekről, hogyan kezdődött el a pályafutásod?
  
   Már szinte születésem után rögtön "bedobtak" a mély vízbe. Igazából 4 éves koromban tanultam meg úszni a Komjádi uszodában, ahol a mai napig töltöm a napjaim nagy részét. Onnan egy kis Óbudai uszodába kerültem pár évre és mikor egyre jobban kezdett menni az úszás az akkori edzőm mondta, hogy kötelező átmennem versenyúszásra. Fura volt, hiszen azelőtt sem az én, sem a szüleim fejében nem fordult meg, hogy versenyszerűen űzzem ezt a sportot. Szóval én választottam és így kerültem vissza a Komiba, mint versenyúszó.

(fotó:sport.hir24.hu)
 Aztán az eredmények sorra jöttek, többszörös magyar bajnok lettél, és a nemzetközi versenyeken is sorra gyűjtötted be az érmeket. Melyik sikeredre vagy a legbüszkébb?

     Azt kell mondjam, hogy az első éves Ifi EB-sként elért eredményeimre gondolok vissza a legszívesebben. Úgy mentem ki oda, hogy szeretném megúszni a legjobb időmet és majd meglátjuk mire lesz az elég. Egy arany és egy ezüst lett belőle, amiről előtte álmodni se mertem.

  2012 London. 16 évesen, ott voltál a legnagyobbak között, ott voltál AZ OLIMPIÁN. Hogyan emlékszel vissza az ottani napokra?

(fotó:ujeuropaalapitvany.hu)
     Az indulás előtti estén már aludni is nehezemre esett annyira nagy volt bennem az izgalom. Ráadásul már nagyon régóta szerettem volna eljutni Londonba, ami még rá is tett egy lapáttal erre. Semmihez se fogható érzés volt az a két hét. Ott voltam az olimpiai faluban, ahol bárhova néztem olyan sportolók vettek körül, akikre felnéztem. Persze nekem ez az olimpia úgymond "Tanuló Olimpia" volt, hogy megtapasztaljam ezt a különleges légkört és szokjam a nemzetközi mezőnyt, hogy majd legközelebb már semmi se zökkenthessen ki a versenyzésből. Persze, azért mégsem voltam annyira eleresztve, mert tanulás ide vagy oda, újoncként szerettem volna minél jobban teljesíteni az első olimpiámon.

     Milyen érzés volt medencébe szállni akkor, mit éreztél?

      Nem sokszor izgultam úgy, mint mikor először léptem ki több ezer ember elé az olimpiai uszodában. Még a versenyszám előtt, a Call room-ban ahol futamokba állítják a versenyzőket és ellenőrzik a felszerelést, teljesen nyugodt voltam, viszont amint kiléptünk a medencetérbe elkezdett remegni a lábam. A remegés még a rajtkövön sem maradt abba, pedig általában akkor már sikerül kizárnom mindent és csak az úszásra koncentrálni. Miután kijöttem a medencéből már pörögtem és dőltek belőlem a szavak.

    Az eredményekért kő keményen meg kell dolgozni. Az edzések, a versenyekre készülés rengeteg időt emészt fel, így hétköznapjaid közel sem átlagosak.  Hogyan néz ki egy napod?

    Ha éppen nem versenyen vagy edzőtáborban vagyok hétfőtől szombatig hajnali 5-kor kelek, hogy 6-kor már az uszodában tudjak kezdeni. A reggeli program után igyekszem minél előbb beérni az iskolába, de vannak napok amikor úgy érzem, hogy többet ér egy kis pihenés otthon. Ilyenkor próbálom a lehető leggyorsabban pótolni a lemaradásomat a tananyagban. Ebéd után általában van egy kis időm pihenni vagy tanulni attól függően, hogy éppen mire van szükség, aztán fél 5-től egészen fél 7-7-ig megint "pancsolok". Este egy gyors vacsora, készülődés másnapra. Szerencsésebb esetben az alvás előtt belefér még egy kis olvasás is.

   Mivel töltöd a szabadidődet?

(fotó:ujeuropaalapitvany.hu)
     Sajnos nem sok szabadidőm van. Ha akad pár szabad órám, sokszor akkor sem érzek elég erőt ahhoz, hogy bárhova is elmászkáljak így marad az otthoni olvasás, mert egy jó könyv mindig jól jön. Néha túlzásba tudok esni és hajlamos vagyok az elszigetelődésre így az utóbbi időben próbálok többször felülemelkedni a fáradtságon, gyakrabban társaságban lenni. Be kell látnom, hogy van olyan, hogy így jobban ki tudom magam pihenni mintha az egész napot az ágyban tölteném.

  

  
     Mik a terveid a jövőt illetően?

    


     A tavalyi évem attól függetlenül, hogy az  egyesületváltással egy nagyon jó döntést hoztam meg, nem úgy sikerült ahogy azt előre elterveztem. Egy sérülés miatt sokat kellett kihagynom és utána sem tudtam úgy belelátni a munkába, ahogy kellett volna. Pont emiatt, idén olyan elszántsággal kezdtem neki amennyire csak tőlem telik. Augusztusban rendezik meg második alkalommal az Ifjúsági Olimpiát Kínában, az elsődleges célom oda kvalifikálni magam. Ha az sikerül, majd meglátjuk mire leszek képes ott ,abban a pillanatban amikor fel kell állni a rajtkőre. Hosszú távú céljaim között pedig természetesen a 2016-os Riói olimpiai részvétel szerepel.

Anna, köszönöm az interjút, további sok sikert kívánok!