2014. március 30., vasárnap

KiVívná magának Riót - Interjú Szatmári Andrással


Egyenesen Moszkvából!
(fotó: mob.hu)

Egy újabb fiatal sportoló-tehetséggel volt szerencsém beszélgetni. Szatmári András, éppen a Moszkvában rendezett férfi kardozók világkupa versenyén szerepelt, amikor felvettem vele a kapcsolatot. Ott, a legjobb magyarként hatodik helyen végzett, ám emellett rengeteg egyéb más elismerés kötődik a nevéhez.  Első felnőtt vb tornáján a 8. helyen végzett, s azóta is a világ felnőtt mezőnyének elitjében tartózkodik. Ismerjétek meg a magyar vívó reménységet, Szatmári Andrást!











Mikor felkerestelek az interjúért, éppen Moszkvában tartózkodtál, ahol a legjobb magyarként a hatodik helyen végeztél a férfi kardozók világkupa versenyén. Milyen érzések kavarognak benned a mostani verseny után?

Nagyon jó érzések vannak bennem, boldog vagyok, hogy sikerült a legjobb nyolcba jutnom egy felnőtt világkupán. Azt a vesztes asszót viszont sajnáltam, mert 5-0-ra is vezettem, de 9-re kikaptam, a végén kicsit elfáradtam már.

A siker a gyógyír!
(fotó: mob.hu)
Mostanra sok-sok verseny és siker van a hátad mögött, de hogyan kezdődött a vívó karriered, miért pont ezt a sportot választottad?

Édesapám vitt le vívni a Vasasba, mert ő is ott vívott. A bátyámmal együtt kezdtük, csak neki annyira nem jött be ez a sport, ezért korábban abbahagyta.




Neked viszont annál inkább! Magyar bajnoki címek, kiemelkedő korosztályos és felnőtt világversenyeken elért eredmények kötődnek a nevedhez. Melyik siker volt a legkedvesebb számodra?

A legkedvesebb messze a magyarországi felnőtt vb. Nagyon sok néző volt kint akik drukkoltak és ez hihetetlen élmény volt számomra. Mondhatni, hogy emiatt sikerült olyan jól az első Felnőtt vb-m, ahol nyolcadik lettem. A poreci junior vb a másik, amihez szintén nagyon szép emlékeim fűződnek. Második lettem egyéniben, egy tussal kaptam ki a döntőben. Sajnáltam, de így is a legjobb egyéni vb eredményem volt ez, és emellett csapatban a harmadik helyen végeztünk.

Milyen áldozatokkal járt az, hogy idáig jutottál?

"Ha nem dolgozom eleget, semmit
nem ér, hogy rólam beszélnek!"
(fotó:mno.hu)
A sikerek rengeteg lemondással jártak.  Míg régebben az általános iskolás osztálytársaim mentek moziba, vagy suli után leültek egy parkba, akkor én mindig mentem edzésre edzésre és edzésre. Gimnáziumban is sok-sok programot kellett lemondanom versenyek miatt, de igazából sosem bántam meg hogy elkezdtem vívni és ennyi áldozatot hoztam érte. Most már a főiskola mellett könnyebb edzésekre járnom, és igyekszem a tanulásra is időt fordítani. Heti 9 edzés mellett persze nem könnyű.

Már most a magyar vívás egyik legnagyobb ígéreteként emlegetnek, mennyire érzed nyomásnak, ezt a jelzőt?

Egyrészt nagyon örülök neki, hogy ekkora tehetségnek vagyok beállítva, de tudom, ha nem dolgozom érte eleget mit sem ér, hogy beszélnek rólam. Másfelől teher is, amit el kell tudnom viselni, mert ha nem akkor arra rámehet a pályafutásom is.

Ki az a személy, esetleg kik azok a személyek, akik segítséget nyújtanak neked a sikereid eléréséhez?

Megemlíteném a két edzőmet Szabó Bencét és Riba Ferencet. Mind a ketten nagyon sokat tesznek annak érdekében, hogy én minél sikeresebb legyek és jó eredményeket érjek el. Emellett járok sportpszichológushoz is, aki felkészít a soron következő versenyekre. A családom nagyon sokat támogat, és a barátnőmet sem hagyhatom ki a sorból, aki szintén vívó és nagyon bízik és hisz bennem. Az ő támogatása nagyon sokat jelent.

Mik a terveid a jövőt illetően?

A jövőben szeretnék kijutni az Európa illetve a világbajnokságra és ott minél jobb eredményt elérni. Addig van pár világkupa, ahol hasonló szépen szeretnék szerepelni. Távolabbi célom pedig természetesen a riói olimpia, de ez még nagyon távolinak tűnik.

Köszönöm az interjút, további sok sikert kívánok neked!